10 kroków do centralizacji VAT w JST

10 kroków do centralizacji VAT w JST

Jak przeprowadzić centralizację VAT w JST? – 10 kroków.

centralizacja-vat-grafika-10-krokow

Dostosowanie oprogramowania

Wdrożenie scentralizowanego VAT w JST wymaga zastosowania oprogramowania, które zapewni kompleksową obsługę procesu. Podobnie, jak w przypadku Jednolitego Pliku Kontrolnego, należy sprawdzić, czy dotychczasowy dostawca dostosowuje system do zmian w prawie, które będzie obowiązywać od 1 stycznia 2017 roku. Jeśli takich działań nie podejmuje, należy skontaktować się z producentem przygotowanym na zmiany.
Jednostki Samorządu Terytorialnego, które wykorzystują oprogramowanie enova365 mogą być spokojne. Od 30 czerwca 2016 roku korzystają z funkcjonalności wysyłki Jednolitego Pliku Kontrolnego. System przygotowany jest również do zmian w przepisach prawa, które zaczną  obowiązywać od 1 stycznia 2017 roku. Funkcjonalność enova365 pozwala na utworzenie przez samorządowe jednostki organizacyjne czy zakłady budżetowe cząstkowych deklaracji VAT, które drogą elektroniczną zostaną przesłane do Jednostki Samorządu Terytorialnego. Z deklaracji cząstkowych zostanie wygenerowana jedna, zbiorcza dla całej gminy lub powiatu deklaracja VAT, która bezpośrednio z poziomu systemu zostanie przesłana do właściwego organu skarbowego. Technologia oprogramowania enova365 umożliwia integrację z systemami wykorzystywanymi w jednostkach samorządu terytorialnego. Istnieje możliwość zaczytywania/importu danych z istniejących systemów księgowych w jednostkach na potrzeby centralizacji VAT, tak aby ułatwić proces sporządzania centralnej deklaracji, a także aby ewolucyjnie wdrożyć nowy sposób rozliczeń VAT i maksymalnie skrócić czas wdrożenia.

tloJeśli obecny producent wykorzystywanego oprogramowania nie przygotował funkcjonalności wysyłki Jednolitego Pliku Kontrolnego czy centralizowanego VAT, dane księgowe mogą zostać zaimportowane do enova365, a następnie wysłane do Ministerstwa Finansów bądź do właściwego organu skarbowego.
Należy pamiętać, że wdrożenie nowego oprogramowania wymaga odpowiedniego przygotowania w czasie, dlatego decyzji o zakupie systemu obsługującego Jednolity Plik Kontrolny oraz scentralizowany VAT nie można odłożyć na ostatnie tygodnie roku.

centralizacja-vat-schemat-wysylki

Centralizacja VAT z korzyścią dla JST

Korzyści z centralizacji VAT:

  • Jedna, wspólna polityka jednostki samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania czynności podatkowych.
  • Jeden podatnik VAT zamiast kilku bądź kilkunastu.
  • Możliwość przejściowego (do końca 2018 r.) stosowania przez poszczególne jednostki swoich dotychczasowych kas rejestrujących (jeżeli powstał u nich wcześniej taki obowiązek).
  • Stosowanie do końca 2017 r. odrębnych proporcji dla każdej jednostki.
  • Potwierdzenie wcześniejszego prawa do zwolnień poszczególnych jednostek gminnych ze względu na wartości ich sprzedaży i ustalenie, że było one skuteczne aż do dokonania scalenia.
  • Obsługa procesu przy pomocy jednego systemu wspierającego procesy finansowo-księgowe.
  • Centralizacja VAT pierwszym krokiem to zbudowania kompleksowego rozwiązania obejmującego inne obszary funkcjonowania JST i jednostek organizacyjnych (Kadry Płace, Zarządzanie Majątkiem, Obiegi Dokumentów) w formie Centrum Usług Wspólnych.

Centralizacja rozliczeń VAT – jakie korzyści niesie zastosowanie rozwiązania enova365?

  • Wsparcie informatyczne w 100% procedur wewnętrznych dotyczących bieżącego raportowania o aktywności samodzielnych jednostek organizacyjnych dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług przez jednostkę samorządu terytorialnego.
  • Sprawna obsługa scentralizowanych rozliczeń VAT – generowanie oraz wysyłka Deklaracji VAT oraz JPK VAT.
  • Eliminacja podwójnej pracy przy gromadzeniu danych VAT z SJO.
  • Redukcja błędów podczas scalania danych z SJO.
  • Dostęp do danych źródłowych SJO przez urząd przez Internet.
  • Automatyzacja procesu w zakresie rozliczenia VAT – praca księgowych z SJO oraz JST, w jednym standardzie.
  • Możliwość łączenia danych z różnych systemów dziedzinowych.
  • Automatyczne wyliczanie sposobu określenia proporcji”, czyli pre-współczynnika, w kolejnych latach.
  • Bezpieczeństwo przechowywania i dostępu do danych rozliczeń VAT.

Chcesz wiedzieć więcej lub umówić się na spotkanie?

Zadzwoń teraz na +48 62 59 71 778

Lub zamów kontakt przez formularz w prawym dolnym narożniku strony.

 

Czytaj też:

Centralizacja VAT w jednostkach samorządu terytorialnego

 

 

  • Podziel się na Twitter
  • Podziel się na Facebook
  • Podziel się na Pinterest
  • Podziel się na Google+
  • Podziel się na LinkedIn

Weź udział w dyskusji

Twój adres email nie będzie opublikowany