11 przykładów Content Marketingu

11 przykładów Content Marketingu

Jak realizować strategię Content Marketingu?

jak realizować content marketingJak się okazuje, to wcale nie jest prosta sprawa. Content Marketing wymaga bowiem opracowania strategii i celów. Efekty nigdy nie są widoczne od razu. Dodatkowo, trzeba pamiętać, że ilość informacji, która dostaje się do Internetu jest tak duża, iż każde nasze działanie, nie może kończyć się na etapie publikacji. Każda opublikowana rzecz wymaga uwagi i wsparcia za pomocą narzędzi SEM/SEO.

Trzeba też pamiętać, że Content Marketing, to technika wykorzystująca wiedzę doświadczenie pracowników firmy w celu promowania własnych produktów, czy usług. Najważniejszą rzeczą w dzisiejszej rzeczywistości internetowej jest zdobycie zaufania klienta i utrzymanie go przy sobie. Historycznie Content Marketing był realizowany na różne sposoby o czym pisałem w artykule Prawdziwa Historia Content Marketingu.

Budowanie wizerunku eksperckiego, wymaga wielu skoordynowanych działań, która mają wspólny cel. Jest wiele narzędzi, które można, a nawet należy użyć, aby te cele osiągnąć. Poniżej opiszę kilka najważniejszych, czyli gdzie zacząć. Opisałem też zalety i zagrożenia poszczególnych nośników Content Marketingu.

Rodzaje i cechy narzędzi Content Marketingu.

  • blog
  • folder branżowy
  • media społecznościowe
  • case study
  • webinarium
  • publikacja video
  • artykuł sponsorowany
  • newsletter
  • prezentacja online
  • infogafika
  • e-book

Blogi

Są to strony internetowe zawierające wpisy w formie artykułów umieszczanych w kolejności chronologicznej. Dzięki możliwości publikowania różnorodnych treści, mogą służyć do umieszczania treści zarówno o charakterze refleksyjnym, informacyjnym, a na rozpowszechnianiu Content Marketingu skończywszy. Blogi mogą też służyć i są wykorzystywane w celu szerzenia wiedzy.

 

Zalety

Wady

Niski koszt, Buduje świadomość marki,

Łatwość obsługi, Informuje o działaniach firmy

Wymaga długoterminowych inwestycji

Konieczne regularne aktualizacje

Jak używać.

Działania korzystne

Działanie niekorzystne

Sposób pomiaru

Regularne aktualizacje Różnorodność treści Interakcje z użytkownikiem (komentarze) Łatwa analiza potrzeb na podstawie zapytań

Zbyt rzadkie publikacje

Nieodpowiadanie na pytania

Skomplikowana struktura

Za dużo reklam

Liczba udostępnień

Liczba odwiedzin

Liczba komentarzy

Folder branżowy

Najczęściej jst to specjalnie przygotowana instrukcja zamieszczona na stronie. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie dla handlu internetowego. Pomaga klientom na lepsze zapoznanie się z produktem i jego zastosowaniem. Dzisiaj często obok treści pisanej umieszczane są filmy instruktarzowe.

Zalety

Wady

Rozpowszechnianie wiedzy eksperckiej

Wielu autorów

Skomplikowana struktura bazy

Duża ilość instrukcji

Trudność wyszukania informacji

Jak używać.

Działania korzystne

Działanie niekorzystne

Sposób pomiaru

Kompletne i kompetentne informacje na temat produktu lub usługi

Łatwy system wyszukiwania

Dodanie multimediów (zdjęcia, video)

Zbyt rzadkie posty

Skomplikowana wyszukiwarka

Niekompletne informacje

Liczba odsłon

Czas spędzony na stronie

Współczynnik klikalności

Media społecznościowe

Tutaj w zasadzie powinienem rozpisać każde z nich jako osobne, ponieważ każde z nich rządzi się innymi prawami. W przyszłości napiszę osobny artykuł na ten temat, a teraz ze względu na objętość niniejszego wrzucę je do jednego worka. Dzisiejsze media społecznościowe stanowią już w sumie główne narzędzia marketingu. Działania tam podejmowane mają coraz większy wpływ na marketing jako taki. Angażowanie ludzi w komunikację i budowanie interakcji społecznych w formie bardziej nieformalnej, czyli bliższej naturze. Główne z nich, czyli takie, które najbardziej liczą się na rynku, to Facebook, Google +, Twitter, YouTube czy LinkedIn.

 

Zalety

Wady

Łatwość obsługi

Bezpośredni kontakt z odbiorcami

Mniej formalny kontakt

Konieczność promowania profili ze względu na ich ilość

Możliwość pojawiania się niekorzystnych dla firmy komentarzy

Jak używać.

Działania korzystne

Działanie niekorzystne

Sposób pomiaru

Regularne aktualizacje

Dodawanie multimediów

Połączenia z innymi portalami społecznościowymi

Budowanie społeczności wokół marki

Zbyt rzadkie posty

Nieodpowiadanie na pytania

Zbyt wiele tekstu

Zbyt mało multimediów (filmy, zdjęcia)

Pisanie w sposób formalny

Zbyt dużo reklam

Liczba fanów

Liczba udostępnień

Liczba gościnnych postów

Liczba komentarzy

Liczba odsłon

Case study

Opisy przypadku miały pierwotnie zastosowanie wśród studentów NBA, których celem było ułatwienie zrozumienia procesów na konkretnych przykładach. Dziś są szeroko stosowane w celach edukacyjnych. Cel edukacyjny bardzo często pokrywa się z tym biznesowym, bo dobrze wyedukowany odbiorca, to potencjalnie wierny klient. Dzięki takim opisom można zbudować markę i stać się autentycznym oraz wiarygodnym, co przekłada się na większe zaufanie odbiorców i większą ich skłonność do zakupów właśnie w Twojej firmie

 

Zalety

Wady

Rzetelne świadectwo z praktyki biznesowej

Buduje reputację

Buduje autentyczny wizerunek

Czasochłonne

Wymaga zgody ze strony klienta

Jak używać.

Działania korzystne

Działanie niekorzystne

Sposób pomiaru

Pytanie klientów o zgodę, po każdym udanym wprowadzeniu usługi, czy produktu

Pokazanie różnych kontekstów wprowadzania

Budowanie większej więzi z odbiorcą, który wziął w tym udział

Publikowanie opisów bez zgody klienta

Podawanie informacji nieistotnych dla potencjalnych klientów

Nie skupianie się na najważniejszych informacjach

Wzrost sprzedaży

Wzrost subskrypcji

Zwrot z inwestycji

Współczynnik klikalności

Webinarium

Internetowa transmisja na żywo o charakterze interaktywnym. Webinar włącza publiczność w bezpośrednią interakcję z ekspertem. Uczestnicy mogą zadawać pytania, rozmawiać i udostępniać swoje materiały. Forma krótka, ale pozwalająca na kontakt z klientem. Dzięki temu, że jest to forma w miarę nowa, to jest bardzo efektywna.

Zalety

Wady

Bezpośredni kontakt z prowadzącym

Możliwość zadawania pytań

Brak ograniczeń miejsca

Ograniczony czas

Możliwe zakłócenia w komunikacji

Jak używać.

Działania korzystne

Działanie niekorzystne

Sposób pomiaru

Organizowane systematycznie

Dobre przygotowanie merytoryczne prowadzącego

Punktualność

Używanie narzędzi interaktywnych

Brak organizacji

Brak przygotowania

Zbyt dużo mówienia

Nieodpowiadanie na pytania

 

Liczba uczestników

Opinie uczestników

Czas spędzony przez uczestnika

Publikacja Video 

Jest to forma przekazu, której nośnikiem głównym jest film przekazywany za pomocą jednego ze społecznościowych kanałów na przykład YouTube. Pozwala na zbudowanie grupy odbiorców zainteresowanej przekazem w formie multimedialnej. Przewiduje się, że w 2016 roku, prawie 70% treści będzie przekazywane w tej formie. Jak każda treść wymaga ciągłego dostarczania nowych filmów. Jeśli przestajemy publikować to w myśl zasady „organ nieużywany zanika”, również ta forma przekazu traci odbiorców.

 

Zalety

Wady

Powtarzalność

Brak ograniczeń czasu i miejsca.

Można udostępnić na stronie internetowej, lub każdym z mediów społecznościowych

Może być drogi w przygotowaniu

Wymaga profesjonalnej edycji

Jak używać.

Działania korzystne

Działanie niekorzystne

Sposób pomiaru

Przygotować dobry scenariusz

Jedno miejsce przechowywania, ale udostępnione na wielu kanałach

Szczegółowy opis i oznaczenie filmów

Nieopisywanie filmów – trudno będzie je znaleźć

Nieodpowiadanie na pytania

Nieregularne publikacje

Liczba fanów

Liczba udostępnień

Linki zewnętrzne

Liczba komentarzy

Czas poświęcony na oglądanie.

Artykuł sponsorowany

Artykuł sponsorowany powinien być oznaczony i może być publikowany na stronach wydawcy. Wydawcą mogą być gazety, blogerzy (influencerzy) itp. Pomaga pozyskać nowych klientów i informować ich o nowinkach. Jest to forma reklamy sponsorowanej przez wydawcę. Jego celem jest przyciągnięcie uwagi czytelników w sposób niebezpośredni. Artykuł może zawierać również treści audio i video lub infografiki.

Zalety

Wady

Możliwość promocji w mediach branżowych

Może zawierać linki do naszej strony

Jest bardziej atrakcyjny niż zwykłe formy reklamy

Nie jest darmowy

Trudno zmierzyć efekty

Jest oznaczony jako sponsorowany i może nie mieć czytelników

Jak używać.

Działania korzystne

Działanie niekorzystne

Sposób pomiaru

Linki do artykułu w mediach społecznościowych

Dodawanie multimediów (video, obrazy, infografiki)

Linki do produktów w artykule

Treść brzmi jak reklama

Treść odnosi się tylko do produktu/usługi

Brak linków w mediach społecznościowych

Brak użytecznych i ciekawych informacji

Powielanie treści

Liczba odsłon strony

Czas spędzony na stronie

Liczba komentarzy

Współczynnik klikalności

Liczba udostępnień

Newsletter

Newsletter może być poświęcony nowościom i trendom w temacie interesującym subskrybentów. Jest to forma reklamy wysyłana okresowo konkretnej grupie ludzi. Jest to regularnie rozpowszechniana publikacja o treści, która jest interesująca dla subskrybentów. Newsletter dostarczany jest do odbiorcy za pomocą poczty e-mail. Newsletter może mieć różne formy. Czasami zawiera dużą ilość informacji, a czasami wstęp zachęcający czytelników do zapoznania się z treścią dużego artykułu na stronie internetowej.

Zalety

Wady

Informowanie klientów na bieżąco o nowościach

Tworzy i buduje relację z klientem

Niski koszt

Łatwość dostarczania

Pomaga dotrzeć do grup docelowych zainteresowanych konkretnymi usługami/produktami

Klient musi wyrazić zgodę na otrzymywanie newslettera

Może zginą w wśród wielu innych maili

Mogą go zablokować filtry antyspamowe

Trudno znaleźć równowagę w częstotliwości wysyłania

Jak używać.

Działania korzystne

Działanie niekorzystne

Sposób pomiaru

Regularne aktualizacje (nie częściej niż raz w tygodniu)

Interesujące i istotne treści

Regularna wysyłka

Dodawanie multimediów

Dzielenie się wiedzą

Zbyt rzadkie posty

Zbyt dużo informacji

Zbyt mało informacji

Nieaktualne informacje

Liczba wysłanych newsletterów

Liczba przeczytanych newsletterów

Współczynnik klikalności na stronie docelowej

Wzrost ilości subskrybentów

Prezentacja online

Jest to rodzaj treści, który może być dostarczany w różnych formach i przenoszony do środowiska internetowego. Może przybierać formę, nie tylko tradycyjnych slajdów, ale także treści video, audio czy posty z mediów społecznościowych. Do tworzenia slajdów można używać programu Power Point, ale jest też sporo internetowych kreatorów.

Zalety

Wady

Łatwość obsługi

Łatwo dostępne w Internecie

Niski koszt

Treść prezentacji może być aktualizowana

Czasochłonna

Zbyt krótka treść

Czasami szablony tła mogą odwracać uwagę czytelników

Jak używać.

Działania korzystne

Działanie niekorzystne

Sposób pomiaru

Łatwe w zrozumieniu slajdy

Dodawanie multimediów

Interesujące i dynamiczne treści

Skomplikowane slajdy

Zmienianie struktury slajdów

Brak elementów rozrywkowych

Niedostosowana ilość slajdów

Zbyt dużo informacji na jednym slajdzie

Liczba odsłon

Współczynnik klikalności

Liczba udostępnień

Liczba komentarzy

Infografika

Infografika jest jedną z najskuteczniejszych form reklamy, gdyż łatwiej przyswajamy bodźce wizualne. Obrazy są przyswajane szybciej niż tekst. Jest to wizualna prezentacja stworzona w celu przedstawienia informacji w jasny i przejrzysty sposób. Grafiki pozwalają łatwo zrozumieć skomplikowane procesy lub pokazać informacje w ciekawej formie. Są różne typy infografik. Mogą to być histogramy, mapy danych, proste instrukcje, czy ciekawe historyjki informacyjne)

Zalety

Wady

Łatwość zrozumienia przekazu

Uczy i informuje w atrakcyjnej formie

Buduje świadomość marki

Pomaga poprawić SEO

Można przekazać wiele informacji na małej powierzchni

Dane i liczby mogą być przytłaczające

Czytelnicy samodzielnie interpretują dane

Może zniekształcać przekaz

Jak używać.

Działania korzystne

Działanie niekorzystne

Sposób pomiaru

Interesujący temat

Chwytliwy tytuł

Umieszczanie tabel i statystyk

Promocja w mediach społecznościowych

Zbyt dużo tekstu

Nieciekawe tło

Brak promocji

Zbyt szczegółowe informacje

Ilość odsłon strony z infografiką

Udostępnienia w mediach społecznościowych

Czas spędzony na stronie

E- Book

Jest to rodzaj książki w formie elektronicznej. Najczęściej stanowią kompendium wiedzy na określony temat. Mogą zawierać szczegółowe instrukcje na temat produktów, lub przewodniki dotyczące zastosowania oferowanych produktów lub usług. Im bardziej interesująca zawartość, tym chętniej subskrybenci pobiorą go z naszej strony. Może stanowić źródło ruchu, jeżeli zawartość będzie atrakcyjna dla potencjalnych odbiorców.

Zalety

Wady

Elastyczność

Jest mobilny

Zawiera dużo wiedzy w jednym pliku

Łatwy do pobrania i czytania offline

Może być rozpowszechniany (kopiowany) poza naszą kontrolą

Nie wszyscy lubią czytać długie teksty w komputerze

Potencjalnie wyska cena wytworzenia

Jak używać.

Działania korzystne

Działanie niekorzystne

Sposób pomiaru

Interesujący projekt graficzny

Umieszczenie wewnątrz treści multimedialnych

Duża liczba recenzji

Promocja w mediach społecznościowych

Brak recenzji

Zbyt duże zagęszczenie grafiki

 

Liczba pobrań

Liczba leadów

Oceny

 

W następnym artykule opiszę bliżej portale społecznościowe ze szczególnym uwzględnieniem Facebooka, Twittera i Google +

Przykładowe zestawienie Kosztów content marketingu

koszty content marketingu

Nazwa

czynności

Częstotliwość

publikacji

ZawartośćKoszt początkowy

Koszt miesięczny

Blog Firmowy

przynajmniej raz w tygodniugrafiki, multimedia, czas autora1200 złod 600 zł do 1000 zł
Przewodnik, lub folder branżowyaktualizacje nie są tak ważne jak kompletność informacji – można opublikować jedną, a kolejnymi aktualizacjami będą odpowiedzi na pytania, które się pojawią albo aktualizacje produktów lub usługgrafiki, multimedia, czas autora2200 zł
Media Społecznościowe

Facebook, LinkedIn, Twetter, Pinterest, Google + itp.)

co najmniej 2-3 razy w tygodniu, koszt na każdy portal osobnoczas osoby piszącej posty i bazy zdjęć, grafik1000 złod 600 zł do 1200 zł w zależności od portalu
Case Studypo każdym projekcie zakończonym sukcesemczas osoby piszącej500 zł do 1000 zł w zależności od zakresu i tematyki
Webinariumczęstotliwość webinariów zależy od firmy, jednak dobrze jest zorganizować je według regularnego schematu – np. raz w tygodniu, raz w miesiącuoprogramowanie do webinariów, czas prezentujących /ekspertów/ moderatorów, czas osób zaangażowanychkalkulacja indywidualna
Transmisja onlinemoże być zorganizowana jako oddzielne wydarzenie – transmisja z konferencji, spotkania itd.czas prezentujących /ekspertów/ moderatorów, czas osób zaangażowanychkalkulacja indywidualna
Publikacja Videoraz na 3-4 tygodniezależy od tego, kto odpowiada za przygotowanie i edycję treści videokalkulacja indywidualna

Artykuł sponsorowany

częstotliwość publikacji może być różna; może też być wiele publikacji jednocześnie na różnych portalach w zależności od zaplanowanej kampanii

koszty różnią się bardzo w zależności od miejsca publikacji (im bardziej popularne portale, tym droższa publikacja), CPM i tematu artykułu; koszt rośnie, jeśli artykuł nie jest pisany przez właściciela produktu/usługi, o których mówi artykułnapisanie artykułu od 1000 zł do 3000 zł, plus 500 zł za koszty publikacji
Newsletterprzynajmniej raz w tygodniugrafiki, multimedia, czas autora; koszt w zależności od tematyki i stopnia skomplikowania

1000 zł

900 zł

Prezentacja Onlineczęstotliwość w zależności od przyjętego planu marketingowegokoszt zależy od typu prezentacji i dodanych materiałów grafiki, multimedia, czas autoraPrzeciętny koszt 100 zł za slajd
Infografikaw miarę potrzeb; szczególnie używane na portalach społecznościowych, ale także na stronach wwwgrafiki, multimedia, czas pracy pracownika; zależy od rodzaju, zawartości i wielkości grafiki500 zł do 3000 zł
E-Bookw zależności od przyjętego planu marketingowegografiki, multimedia, czas pracy pracownika

2500 zł do 10 000 zł

Zapraszam do zostawiania komentarzy i uwag poniżej. Pozwoli mi to na lepszy dobór tematów.

  • Podziel się na Twitter
  • Podziel się na Facebook
  • Podziel się na Pinterest
  • Podziel się na Google+
  • Podziel się na LinkedIn

Weź udział w dyskusji

Twój adres email nie będzie opublikowany