6 sposobów na budżet marketingowy

6 sposobów na budżet marketingowy

Ustalić budżet marketingowy

We wszystkich firmach koniec roku to czas refleksji i planowania, jak ułożyć budżet marketingowy. Ustalenie przyszłorocznego budżetu marketingowego następuje zawsze w ten sam sposób. Patrzymy na tegoroczne dokonania, definiujemy przyszłoroczne cele i alokujemy środki.

„Jak powinien wyglądać budżet marketingu w przyszłym roku?”

Budżet marketingowy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

To proste pytanie, na które nie ma prostej odpowiedzi.

Ustalenie budżetu marketingowego to tylko połowa sukcesu. Aby budżet został zatwierdzony przez zarząd, wymaga dobrze opracowanej strategii.

Spójrz na budżet jak na wielki obraz

Ustawienie budżetu zaczyna się od odpowiedzi na kilka pytań:

  • Jakie są główne cele strategiczne na przyszły rok? Ile z nich jest realnych do osiągnięcia?
  • Jaka jest grupa docelowa? Jakie są najlepsze metody komunikacji, aby do niej dotrzeć? Jaki jest poziom lojalności grupy wobec naszej marki?
  • Jak trudno będzie dotrzeć do grupy docelowej? Jakie są metody śledzenia ich działań i reakcji?
  • Na jakim poziomie znajduje się nasza marka w odniesieniu do konkurencji i jak bardzo trzeba będzie walczyć o pozycję?
  • Jak silna jest konkurencja i jak bardzo agresywny jest ich marketing?
  • Jaka powinna być wysokość budżetu, aby zarząd czuł się komfortowo? (Zdaję sobie sprawę, że jest to niezmiernie trudne do oszacowania, ale jest kilka sposobów, aby to zrobić. Można odnieść się do budżetów z poprzednich lat i porozmawiać z zarządem na temat wizji i planów na rok przyszły).

Jak ustalić budżet Marketingowy?

Poniżej kilka opcji, które pomogą ustalić budżety marketingowe na przyszły rok w wysokości optymalnej dla wydatków ogólnych Waszej firmy.

Metoda ta zakłada bezpośredni związek między generowaniem przychodów i wydatkami marketingowymi. Takie ustalenia nie powinny być dziełem przypadku.

Na przykład, wprowadzenie nowej marki wymaga zwykle dodatkowych zasobów marketingowych, podczas, gdy na początku przychód wynosi zero.

Trzeba zestawić poprzednie wydatki na różne cele w porównaniu do dziedzin sprzedaży.

Budżet Marketingowy na podstawie danych historycznych

Szczegółowe przyjrzenie się budżetom z lat poprzednich w porównaniu ze zrealizowanymi celami, nasuwa marketerom dobre pomysły na przyszły rok. Jeśli zarządzający jest zadowolony z osiągnięć, to historyczne budżety będą stanowiły solidny punkt wyjścia do przyszłorocznego budżetu.

Jeśli będą wdrażane istotne zmiany w strategii, to odniesienie się do poprzednich budżetów może być nieistotne. Ma to również miejsce w przypadku nowych firm, a także tych, które dotychczas nie opracowywały żadnej strategii.

Zorientowanie na zadania

Najprostszym sposobem na ustalenie budżetu na przyszły rok jest przyjęcie go w wysokości ustalonej dla planowanych działań marketingowych jako kwoty łącznej.

Jedną rzeczą, o której należy pamiętać, jest ustalenie dokładnych kosztów, jakie będziemy musieli zapłacić różnym dostawcom. Chodzi o copywriterów, płatne kampanie, grafików itp.

Orientacja na konkurowanie

Dopasowanie wydatków do wydatków konkurencji, to kolejny sposób ustalenia budżetu marketingowego. Zakłada się tutaj, że jeśli chcemy być konkurencyjni, to musimy wydać tyle, ile wydaje nasza konkurencja.

Niestety, czasem jest to trudne do ustalenia. Taką informację bardzo trudno jest znaleźć. Nawet jeśli, w przypadku większych firm, takie informacje są upublicznione, to nigdy nie mamy pewności, czy podana liczba jest dokładna i uwzględnia wszystkie wydatki. Poza tym, sama suma nic nam nie mówi o efektywności. Przy umiejętnym planowaniu można osiągnąć lepsze efekty za mniej.

Losowy podział budżetu

Ta metoda jest bardziej popularna, niż może się wydawać. Używana głównie przez firmy, dla których marketing to takie piąte koło u wozu. Takie firmy nie mają żadnego planu i zarządzający (lub właściciel firmy) decyduje losowo, przydzielając środki w sposób przypadkowy na różne cele, które przyjdą mu do głowy.

Metoda ta blokuje wszelkie planowanie i myślenie strategiczne. Moja rada jest taka, aby unikać jej jak ognia.

Metoda hybrydowa

Dzięki korzystaniu z wielu zasad jest to najbardziej realistyczna metoda z opisanych.

Podejście hybrydowe uwzględnia interesy firmy jako całości i nie konkuruje między poszczególnymi wydziałami przedsiębiorstwa. Pozwala również na przyjrzenie się konkurencji, a co najważniejsze, ustala, ile realnie możemy przeznaczyć na wdrożenie planu marketingowego.

Ustawienie budżetu marketingowego – Śledź każdy grosz

Istnieją różne sposoby na wydanie zaplanowanej gotówki, w zależności od celów marketingowych. Jedno jest pewne, że o wiele łatwiej ustalić budżet i uzasadniać wydatki, jeżeli możemy śledzić skuteczność wydawanych środków w zależności od ich przeznaczenia.

Chodzi o osobisty przegląd każdej wydanej złotówki w porównaniu do celów w naszym marketingowym projekcie.

Pozwala to na ocenę każdej nowej inicjatywy marketingowej co najmniej w perspektywie 2 3 letniej. Niektóre narzędzia, jak social media czy e-mail marketing, wymagają ciągłej uwagi, zmian procesów i alokacji kosztów, aby osiągnąć jak najwyższą skuteczność.

Nie wszystko jest jednakowe. Niektóre metody marketingowe są łatwiejsze do śledzenia niż inne. Jednakże należy zrobić wszystko, aby zmierzyć rzeczywistą wydajność w porównaniu do oczekiwanych rezultatów.

Aby dobrze oszacować budżet, należy najpierw opracować dobrą strategię. Pisałem o tym w poprzednich artykułach.

Dlaczego każda firma potrzebuje strategii marketingowej?

Opracowanie skutecznej strategii marketingowej – Kluczowe zagadnienia.

Jak myśleć strategicznie?

Jak przeprowadzić efektywną analizę SWOT?

 

 

Jeśli chcesz wcześniej dowiadywać się o nowych artykułach, dopisz się do listy mailingowej.

Napisz maila

 

 

 

 

  • Podziel się na Twitter
  • Podziel się na Facebook
  • Podziel się na Pinterest
  • Podziel się na Google+
  • Podziel się na LinkedIn

Komentarze (2)Dodaj komentarz