Dlaczego każda firma potrzebuje strategii marketingowej?

Dlaczego każda firma potrzebuje strategii marketingowej?

Nawet niewielkie firmy potrzebują strategii marketingowej.

Tworzenie działań marketingowych w sposób chaotyczny jest nieskuteczne i kosztowne. Aby zaistnieć na rynku, każda firma potrzebuje działań ukierunkowanych i zgodnych ze strategią rozwojową całej firmy. Dobrze rozwinięta strategia ułatwia planowanie zadań marketingowych i sprawia, że ich realizacja jest prosta.

Czym jest strategia marketingowa?

Strategia marketingowa grafika1

Można pokusić się o zdefiniowanie tego w ten sposób, że strategia marketingowa reprezentuje kierunki rodzajowe, których należy przestrzegać, aby osiągnąć określony cel. Zazwyczaj strategia składa się z wielu mniejszych, które należy zastosować, aby osiągnąć cel główny. Przyjęcie jednej konkretnej strategii zależy od wielu czynników. Między innymi istotna jest tutaj wielkość firmy, pozycja na rynku i dostępne zasoby.

Jakie korzyści będzie miała firma w wyniku opracowania strategii?

Wielu właścicieli firm nie dostrzega korzyści płynących z włączenia strategii marketingowej w ogólną strategię całego biznesu. Dobrze wykonany plan strategiczny:

  • Stanowi grupę działań z uwzględnieniem ich kierunku poprzez określenie najlepszych możliwości oraz opisanie zagrożeń, których należy unikać.
  • Identyfikuje narzędzia, których firma może skutecznie użyć do walki z konkurencją i zwiększyć swój udział w rynku.
  • Oszczędza czas i pieniądze firmy poprzez skupienie zasobów na pozyskiwaniu odpowiednich pracowników i inwestowanie tylko w inicjatywy marketingowe wspierające strategię ogólną.
  • Odróżnia firmę od konkurencji poprzez identyfikację własnej marki zawierającej nośne i charakterystyczne elementy biznesu.
  • Przekłada wizję firmy, misję, cele na skuteczne działania marketingowe.
  • Służy jako podstawa wszelkich kampanii komunikacyjnych.
  • Poprawia efektywność przekazu marketingowego dla klientów i partnerów.
  • Zwiększa sprzedaż i zyski.
  • Określa preferencje odbiorców marki.

Porównanie strategii marketingowej z planem marketingowym.

Plan marketingowy - grafika

Te dwie koncepcje wywołują sporo zamieszania wśród biznesmenów i marketerów. Poniżej kilka istotnych różnic między nimi.

Strategia marketingowa:

  • Zbiór metod służących do osiągnięcia długoterminowych celów firmy.
  • Strategia nie zmienia się co roku, ale tylko wtedy, gdy nastąpi istotna zmiana, która wpływa na firmę jako całość: pokonanie nowego silnego konkurenta, wdrożenie nowych przepisów wpływających w znaczący sposób na funkcjonowania firmy czy też nagła zmiana potrzeb konsumentów.
  • Wspiera cele biznesowe.
  • Posiada luźno zdefiniowane budżety i terminy.

Plan Marketingowy:

  • Wykaz inicjatyw, które mają być zrealizowane w krótkim czasie (zazwyczaj w ciągu jednego roku).
  • Uwzględnia zmiany w ciągu roku wywołane działaniami konkurencji mogącymi stworzyć zagrożenia w krótkiej perspektywie.
  • Wspiera strategię marketingową.
  • Zawiera dokładną listę „Do zrobienia”, określone obowiązki z terminami i sprecyzowany budżet.

Skuteczna strategia marketingowa powinna być realistyczna, łatwa w zrozumieniu i zastosowaniu w praktyce. To sprawi, że znacznie prościej będzie rozwijać komunikację zewnętrzną.

W następnych artykułach omówię główne tematy, które posłużą do stworzenia dokumentu skutecznej strategii, a także napisania planu marketingowego.

Zapraszam do dzielenia się opiniami i subskrybowania newslettera.

Lub napisz do nas, aby dowiedzieć się więcej.

Napisz maila

 

 

  • Podziel się na Twitter
  • Podziel się na Facebook
  • Podziel się na Pinterest
  • Podziel się na Google+
  • Podziel się na LinkedIn

Weź udział w dyskusji

Twój adres email nie będzie opublikowany