Nawet niewielkie firmy potrzebują strategii marketingowej.
Tworzenie działań marketingowych w sposób chaotyczny jest nieskuteczne i kosztowne. Aby zaistnieć na rynku, każda firma potrzebuje działań ukierunkowanych i zgodnych ze strategią rozwojową całej firmy. Dobrze rozwinięta strategia ułatwia planowanie zadań marketingowych i sprawia, że ich realizacja jest prosta.
Czym jest strategia marketingowa?
Można pokusić się o zdefiniowanie tego w ten sposób, że strategia marketingowa reprezentuje kierunki rodzajowe, których należy przestrzegać, aby osiągnąć określony cel. Zazwyczaj strategia składa się z wielu mniejszych, które należy zastosować, aby osiągnąć cel główny. Przyjęcie jednej konkretnej strategii zależy od wielu czynników. Między innymi istotna jest tutaj wielkość firmy, pozycja na rynku i dostępne zasoby.
Jakie korzyści będzie miała firma w wyniku opracowania strategii?
Wielu właścicieli firm nie dostrzega korzyści płynących z włączenia strategii marketingowej w ogólną strategię całego biznesu. Dobrze wykonany plan strategiczny:
- Stanowi grupę działań z uwzględnieniem ich kierunku poprzez określenie najlepszych możliwości oraz opisanie zagrożeń, których należy unikać.
- Identyfikuje narzędzia, których firma może skutecznie użyć do walki z konkurencją i zwiększyć swój udział w rynku.
- Oszczędza czas i pieniądze firmy poprzez skupienie zasobów na pozyskiwaniu odpowiednich pracowników i inwestowanie tylko w inicjatywy marketingowe wspierające strategię ogólną.
- Odróżnia firmę od konkurencji poprzez identyfikację własnej marki zawierającej nośne i charakterystyczne elementy biznesu.
- Przekłada wizję firmy, misję, cele na skuteczne działania marketingowe.
- Służy jako podstawa wszelkich kampanii komunikacyjnych.
- Poprawia efektywność przekazu marketingowego dla klientów i partnerów.
- Zwiększa sprzedaż i zyski.
- Określa preferencje odbiorców marki.
Porównanie strategii marketingowej z planem marketingowym.
Te dwie koncepcje wywołują sporo zamieszania wśród biznesmenów i marketerów. Poniżej kilka istotnych różnic między nimi.
Strategia marketingowa:
- Zbiór metod służących do osiągnięcia długoterminowych celów firmy.
- Strategia nie zmienia się co roku, ale tylko wtedy, gdy nastąpi istotna zmiana, która wpływa na firmę jako całość: pokonanie nowego silnego konkurenta, wdrożenie nowych przepisów wpływających w znaczący sposób na funkcjonowania firmy czy też nagła zmiana potrzeb konsumentów.
- Wspiera cele biznesowe.
- Posiada luźno zdefiniowane budżety i terminy.
Plan Marketingowy:
- Wykaz inicjatyw, które mają być zrealizowane w krótkim czasie (zazwyczaj w ciągu jednego roku).
- Uwzględnia zmiany w ciągu roku wywołane działaniami konkurencji mogącymi stworzyć zagrożenia w krótkiej perspektywie.
- Wspiera strategię marketingową.
- Zawiera dokładną listę „Do zrobienia”, określone obowiązki z terminami i sprecyzowany budżet.
Skuteczna strategia marketingowa powinna być realistyczna, łatwa w zrozumieniu i zastosowaniu w praktyce. To sprawi, że znacznie prościej będzie rozwijać komunikację zewnętrzną.
W następnych artykułach omówię główne tematy, które posłużą do stworzenia dokumentu skutecznej strategii, a także napisania planu marketingowego.
Zapraszam do dzielenia się opiniami i subskrybowania newslettera.
Lub napisz do nas, aby dowiedzieć się więcej.