Jak odróżnić strategię rynkową od celów i taktyki?
Prawidłowe zrozumienie Celów Marketingowych, przyjęcie odpowiedniej strategii i taktyki, to nie zabawa i należy do tego podejść z całkowitą powagą. Ale prawda jest taka, że każdy ma inne zdanie na strategię rynkową.
Dobrze zdefiniowana strategia rynkowa odgrywa kluczową rolę, to od niej zależy, jak firma będzie funkcjonowała w przyszłości. Wszystko zaczyna się od określenia jasnych celów marketingowych, skutecznej strategii i realnej taktyki ich wypełniania.
Gdyby dano Wam szansę bycia częścią zespołu odpowiedzialnego za tworzenie planu strategicznego dla firmy lub marki, to jestem pewien, że zauważylibyście, jak trudno jest sformułować cele i odróżnić je od strategii i taktyki.
Postaram się to nieco wyjaśnić.
Cele marketingowe
Głównym elementem planowania rozwoju rynkowego są cele, do osiągnięcia których dąży każda firma. Są to motywatory, które napędzają pracowników i kadrę zarządzającą.
Idealna firma powinna skupić się na kilku realnych do osiągnięcia celach, takich, jak wzrost sprzedaży i maksymalizacja zysków. Nałożenie zbyt wielu celów może skutkować brakiem ostrości całej koncepcji i nieefektywną alokacją zasobów.
Cele marketingowe powinny być jasno określone i mierzalne. W rezultacie długoterminowej wizji i dobrego zrozumienia rynku, możliwe będzie osiągniecie zamierzonego efektu.
Realistyczne cele stanowią solidny fundament, na bazie którego da się stworzyć i wykonać strategię oraz zastosować taktyki.
Strategia kontra taktyka
Te dwa pojęcia tworzą zamieszanie nawet wśród najbardziej doświadczonych sprzedawców.
Strategia marketingowa reprezentuje kierunki rodzajowe, których należy przestrzegać, aby osiągnąć określony cel. Jest to zazwyczaj wiele strategii, które powinno się stosować łącznie dla osiągnięcia zamierzonego celu. Przyjęcie konkretnego celu zależy od pozycji firmy na rynku i dostępnych zasobów do jego realizacji. Inna będzie strategia dla powstającego Start- upu, a inna dla firmy o ugruntowanej pozycji lidera.
Taktyki marketingowe to szereg działań, które prowadzą do realizacji określonej strategii. Taktyka to lista rzeczy do zrobienia, na których marketerzy powinni skupiać całą swoją uwagę. Często marketingowcy i agencje myślą raczej w kategoriach taktyki, a nie strategii. Budowanie stron internetowych, przygotowywanie mailingów, czy tworzenie kampanii PPC Pay – per – click (FB Ads, Adwords itp.) to nie są strategie, ale raczej różne rodzaje taktyk wspierających zaplanowane strategie.
Posłużę się tutaj małym przykładem firmy produkcyjnej i jej 5 letnim planem strategicznym:
Cel:
- Podwoić sprzedaż w ciągu najbliższych 5 lat
Strategie:
- Wprowadzanie 3 nowych produktów rocznie
- Rozszerzenie sieci dystrybucji
- Rozszerzenie sprzedaży na rynki międzynarodowe
Taktyka związana ze strategią 1:
- Uczestniczyć w targach celem nawiązania kontaktów z nowymi dostawcami
- Inwestycja w badania nad zmieniającymi się potrzebami klientów
- Inwestycja w nowy zakład produkcyjny i potrzebne know-how
Podsumowując: aby stworzyć skuteczny plan rynkowy, należy zacząć od kilku ściśle określonych celów, wspieranych przez skuteczne strategie, które z kolei będą realizowane poprzez szereg taktyk.
Zrozumienie tych pojęć i rządzących nimi zasad da szansę na skuteczne wdrożenie planu marketingowego.
Polecam zapoznanie się z poprzednimi artykułami w tym temacie.
Dlaczego każda firma potrzebuje strategii marketingowej?
Opracowanie skutecznej strategii marketingowej – Kluczowe zagadnienia.
Jak myśleć strategicznie?
Jak przeprowadzić efektywną analizę SWOT?
6 sposobów na budżet marketingowy
Jeśli chcesz wcześniej dowiadywać się o nowych artykułach, dopisz się do listy mailingowej.